Civil Affairs igen




Nu har vi haft Li i ett dygn och vi har skrivit på de "rätta" paperen där vi lovar att älska henne, ta hand om henne som vår egen, att inte överge eller skada henne - och allt detta "för alltid". Det var inget som var svårt att lova.

Igår när vi kom tillbaka till hotellet så somnade Li, som sagt, av ren utmattning.
Hon sov lite drygt 2 timmar innan doktorn kom och ville göra en snabbkoll.
Hon skrek inte men gnydde lite och vred sig under undersökningen. Ingenting konstigt upptäcktes.

Hon ville inte ha någon mat efter detta. Vi provade med både välling och gröt utan framgång. Vi lekte lite innan vi tillslut la henne i spjälsängen och hon stoppade tummen i munnen och sov inom 5 minuter. Utan ett ljud. Hon är uppenbarligen inte van vid att det är någon vits att sktika och klaga.
Hon sov fram till 3.50 innan hon vaknade och då fick jag i henne en flaska välling, sedan la jag tillbaka henne i spälsängen och hon somnade om, även denna gång utan ett ljud.

Vi fick ett väckningssamtal 6:30 och då sov lilla tjejen hårt så vi passade på att duscha innan vi väckte Li.
Hon ville inte ha välling så vi badade istället innan vi gick ner på frukost i restaurangen.
Där har de något som heter Congee - det är en risgröt kokt på vatten och ris. Mer som en tjock smet med riskorn i. Det är ingenting jag vill ha....
Inte heller Li ville äta denna sörja. Många av de andra barnen åt med god aptit.
Li vet vad hon vill och pressar ihop läpparna hårt och vänder bort huvudet om hon inte vill äta.

8:30 gick bussen till Civil Affairs och då hade Li fortfarande inte ätit något.
Väl där åt hon en flaska välling igen... vatten dricker barnen också men bara om det är varmt. De är helt ovana vid att dricka kalla drycker.

Hon var först kinkig och gnudde och vred sig i bärselen. Till slut var både hon och jag så svettiga att vi lyfte ur henne och satte ner henne på golvet. Då kom hennes mer postitva sida fram - den sidan som innehåller spring i benen. Hon kröp, hon ville gå runt genom att hålla någon i händerna, hon vill eleka med de andra barnen - hellst de som är storasystrar och som springer runt....

På vägen hem somnade hon i bussen - sprecis som jag (men på ett mycket gulligt sätt) svettas hon när hon sover. Hon hade svettpärlot i hela pannan, på den lilla näsan samt på överläppen. Hon vaknade till när vi steg av bussen och somnade, utan ett ljud, när vi lad ner henne i spjälsängen.
Hon sover fortfarande.



Jag fick springa iväg och köpa skor till vår lilla tjej. När hon låg och sov ritade jag av längden på foten på ett pappe roch gav mig iväg ut på stan. Jag spenderade 160 yuan, (i sort sett samma i svenska kronor) och fick med mig 4
par skor tllbaka.

.

P.S. Finns det någon i Edströmska klanen som känner igen klänningstyget?

PP.S Johan och Åsas blogg http://mingjin.blogg.se

PPP.S Tack för alla snälla och trevliga kommentarer. Vi försöker att uppdatera med bilder och text så ofta vi har möjlighet, dvs när Li sover.........

Kommentarer
Postat av: Moster Britten

Lika vacker idag. Vad ordentliga ni ser ut. Hur har det gått i natt. Har Li sovit?, Ätit?, Grinat? osv. Hur är det med er? Jag har drömt om er i natt att ni var här hemma och att Li satt på golvet och skrattade åt Maja. Nu ska jag iväg på jobbet. skriver mer senare i dag. Sköt om er och ta hand om varandra. Krama Li från mig.

2007-03-13 @ 06:21:32
Postat av: Moster Berit

Godmorgon
Jag har också drömt om er i natt.
Lika många frågor här. Jag vill veta allt...:)
Vad otroligt fin hon är, jag är en mycket stollt moster.
Alla "brudarna" på jobbet har fått se bilderna på Li, så det är kanske tur att hon bor iUmeå, så hon får vara lite "anonym".

Jag längtar efter att få se henne på riktigt, det ska bli helt underbart.
Beppe är superavis på mig som får träffa henn om 12 dgr.
Jag hoppas att första natten med henne har gått bra. Eller?

Krama henne från mig.

2007-03-13 @ 06:55:01
Postat av: Moster Berit

...jag igen...Beppe har kommit på att vi måste ha en digtalkamera NU,innan jag åker till Umeå. Jag har surrat om kamera sen Brittan "drullade" med min i somras :) (Jag bara luras...det var inte brittan som drullade)

2007-03-13 @ 07:01:03
Postat av: Mamma och Pappa

Godmorgon, som vanligt har Ni hunnit i väg, men vi har beundrat vårt lilla barnbarn, hon måst vara snäll som sover i sin säng. Vi förstår eller vet att Ni lyckliga det syns, även vi känner lycka.Det kunde inte vara svårt att svara på frågorna Ni fick.
Fotsätt att älska er lilla Li, men glöm inte varandra, tusen kramar.

2007-03-13 @ 07:15:26
Postat av: Eva

Hej alla tre!
Det är så kul att se alla foton på er otroligt söta lilla Li! Tänker mycket på er och har visat alla här på jobbet och min familj de fina korten, alla blir väldigt rörda när dom ser er.
Mys av en ny dag tillsammans.
Kramar Eva

2007-03-13 @ 07:52:06
Postat av: Maria & Fredrik

Hon är verkligen super söt!!
Det är så spännande att läsa er blogg.
Och så fina bilder av Li!

Hälsningar från Maria & Fredrik

2007-03-13 @ 08:16:03
Postat av: Gunilla

Ja, vad kan man säga annat än att hon är det sötaste som finns. Vad skönt att hon sov i natt så att ni också kunde sova. Kina verkar vara rena shoppingparadiset. 160 :- för fyra par skor! Det kallar jag att fynda. Jag önskar att jag vore där... Ha en fortsatt bra dag.
Gunilla

2007-03-13 @ 08:25:49
Postat av: Kicki

Ni verkar fått en tjej som vet vad hon vill =)
Precis som vi misstänkte innan! Det är bra det - då kommer man långt i livet....
Sköt om er !!!

2007-03-13 @ 08:28:24
Postat av: Mamma och Pappa

vi läser om Lis humör, vi tycker allt är lite konstigt, först är hennes ögon lika Stefans sedan har hon fått Birgittas humör, har Ni skickat lite av varje till Kina för att få ett barn som passar Er,ha ha. Kram

2007-03-13 @ 08:34:59
Postat av: Kjell

Jag hör inte till Edströms klan men jag känner igen tyget på klänningen. Det är samma färger och mönster som vi hade på några gardiner när jag var liten.
Kul att se att ni ser så glada och stålta ut.
Även fast jag tror att ni är jätte trötta.
Ha det så bra / Kusin Kjell

2007-03-13 @ 08:41:25
Postat av: Moster Berit

Hmmm.... Jag tycker mig ana det Österlundska humöret....eller?

2007-03-13 @ 09:02:07
Postat av: Moster Berit

En liten fråga...Var Stefan "barnvakt" medan Du handlade?

2007-03-13 @ 09:04:41
Postat av: Edströms

JO Anders känner igen gardintyget.
Hoppas ni tar det lungt idag och bara njuter av varandra.
Fina skor du fått tag på.
Ni verkligen strålar genom bilderna.
Anders, Ellenor & Markus

PS här skiner solen o det droppar från taken. Nu ska vi ut. Kanske blir det lite grillning oxå.
Riktigt vårväder.

2007-03-13 @ 09:07:29
Postat av: Moster Berit

Jag igen, men ... på kortet där Li står vid spegeln och håller i sig, samtidigt som hon tittar i kameran, tycker jag att hon påminner om Maya.

2007-03-13 @ 09:08:58
Postat av: Moster Britten

160 kr för fyra par skor, helt otroligt. Hon är ju det sötaste som finns. Vad duktig hon är som sover. Och vad bra att hon vet vad hon vill. Då blir det lättare att förstå vad hon vill. Som vi sa när vi fick se dom först korten på henne så tyckte ju vi att det syntes redan då att hon var bestämd. Men hon har ju det hon berås på. Hur går det för Er då? Har ni börjat fatta vad det handlar om? Kan ni koppla av när Li sover? Ni glömer väll inte bort varandra? Nu bväntar jag på att Pappa ska komma till jobbet och hämta ut dragen på dom kort ni lagt in idag. Så dom får nått vackert att titta på. Ha det nu så gott..

2007-03-13 @ 10:55:07
Postat av: Anna

Nu måste vi vara lyckliga!!!
Man kan inte förstå att såna små kan beröra ens liv hur mycket....men dom är underbara!!
Fast min är ju inte så lite längre...4 år inom kort....

Sköt om er!!
Tänker på er!!
Många kramar!!!!!!

PS: solen skiner i Umeå det är barmark på vägen, det droppar från taken....snart startar jag hojen... ;-)

2007-03-13 @ 13:53:58
Postat av: Gunilla

Hej! Hur är det med prinsessan? Har hon somnat för kvällen eller håller hon sin mamma och pappa vaken? Jag älskar verkligen bilderna där hon står vid spegeln. De är underbara, förresten det är alla bilderna. Vi är så tacksamma för att ni tar er tid att skriva om er upplevelse och lägger in så många bilder. Att följa Li´s blogg under dagarna är det roligaste jag vet. Sov gott, alla tre.
Gunilla

2007-03-13 @ 13:55:50
Postat av: Fam söderström

Vad härligt att natten verkar ha gått bra. Ja, även jag känner igen tyget. Vad kul att det kommit till nytta till en söt liten klänning. Li har några kusiner här hemma som längtar att få träffa henne , och det gör ju förståss hennes faster oxå. Vad roligt att ni lägger in så mycket bilder.Hon är ju så otroligt söt att man kan inte titta nog mycket. Ha det fortsatt bra och krama Li från oss/ Carina,P-O och Kusinerna

2007-03-13 @ 14:13:45
Postat av: Farfar o Farmor

Förstår att ni är stolta föräldrar.Synd att vi inte kan få större bild men vi ser ju ändå att ni ser proper och glada ut.Roligt att ni lägger in bilder på er alla tre.
Ta väl hand om varandra.

2007-03-13 @ 17:28:03
Postat av: Anonym

Klänningen är sydd av en kvinna i Luleå.
Titta på:
http://florinpysslar.blogspot.com

2007-03-13 @ 18:35:00
Postat av: Anonym

jojomen jag känner igen tyget. Är det typ från några gardiner som mamma hade. Lite 70-tal över kläderna lite annorlunda men lite coolt. Hon har ju oxå sådär fina ögon som man kan drunkna i. Hon verkar ju må gått hon ler ju på vissa av bilderna, och verkar gilla att se sig själv i spegeln. Och maten? fråga en som vet. Jonna är inte heller så stor i maten. Vissa mål går bara inte att få i henne, men de säger ju att barn inte svälter sig själv, de äter då de är hungrig, så jag har gett upp att truga då får hon istället bli riktigt hungrig och det fungerar bättre. Men man tycker att det är lite jobbigt när de är dåliga på att äta när dom är nog liten som dom är, tacka vet jag Alva som åt allting och ville bara ha mer då är det inga problem. Huvudsaken att hon mår bra och har spring i benen. Ha det bra tänker på er.

Kramizar Marina Reine Alva Jonna o Viggo

2007-03-13 @ 22:17:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback