Guangzhou

image121

 

Guangzhuo, känt i västvärlden som Kanton, är Kinas femte största stad med övre 10 miljoner invånare om man räknar med omgivningen varav över 5 miljoner i stadskärnan. Genom Guangzhou flyter Pärlfloden (Kinas tredje största flod) vilket har gjort staden till en mycket viktig hamn för handel genom historien. Det är ca 13 mil till Hongkong.

I guidboken står det att Gungzhou är mycket mäktigt att flyga in till - det ska vara som att närma sig 5 x Chicago. Detta vet vi ingenting om då det var massiv tät dimma igår så vi såg ingenting förren vi stod på landningsbanan..

 

Hotellet ligger mitt på en gågata och det var igår lördagkväll och ett mycket levande gatuliv. Det lagades mat i små hål i väggen och hela gatan luktade gott av olika spännande maträtter.

Guiden rekommenderade oss att INTE äta av dessa på grund av att ?våra magar inte var som deras?.

 

Det kantonesiska köket är mycket uppskattat men speciellt. Det används väldigt lite olja och fett. Vår guide Li berättade att många skyller Kinas olika influensavirus (sars, fågelinfluensan) på just detta område av Kina. Här äter man nämligen allt som rör sig. Katter, hundar, ormar, piggsvin osv.. även det man hittar på sidan av vägen som är påkörda och så vidare.

Man kallar smakfullt nog inte maten för vad det egentligen är: Orm heter drake, katt heter tiger och kyckling heter fenix. Typiska rätter är ormsoppa, grillad spädgris, hajfena.

Igår åt vi på McDonald´s.

 

Det kom fram förfrågningar från gruppen till den lokala guiden om det fanns möjlighet för ossaatt besöka barnhemmet. Svaret blev nej, han sa att myndigheterna i Guangdong var inte emot detta om frågan kom från oss i gruppen men att det skulle ta 7-9h med buss enkel resa och att man får bara ett kort besök. Det fanns helt enkelt inte tid. Om vi skulle åka tillbaka skulle det i så fall bli efter vi fått barnen och en så lång resa tillbaka till barnhemmet skulle vara både fysiskt och känslomässigt jobbig för barnen. Det är kanske bäst att inte veta.

 

Idag ska vi handla till barnen. Främst den lokala maten de är van så som välling, gröt mm. Kanske en vagn, lite kinesiska kläder.

 

Vi måste köpa presenter till Barnhemsföreståndaren och till nannyn.
Vi kommer i morgon att fråga vad barnhemmet behöver och sedan gå ihop och köpa något större till exempel en tvättmaskin eller en varmvattenberedare.


I morgon?. Imorgon ska vi träffas klockan 14.00 lokal tid. Då är klockan 7.00 hos er. Klockan 14.30 kommer vi att få träffa barnen.

Det är imorgon. I morgon.

 

PS. Jag ska nu uppdatera inlägget om muren med bilder. Så titta gärna tillbaka där....

 


Kommentarer
Postat av: mormor Inger m.f.

Godmorgon, vi läser och blir informerade allt är av intresse, vi börjar med maten, det är tur att Ni har fått veta vad Ni ska och vad Ni inte ska äta.Vi förstår att det hade varit spänande att se barnhemmet, men det man inte har sett kan vara lika bra.Även vi räknar tiden för Er just nu är det Li som gäller för Er och många här hemma över hela landet. Vi tänker på Er kram

2007-03-11 @ 07:17:32
Postat av: Anonym

Ojj...vad fort tiden går..iallafall för oss.
Det pirrar till ordentligt i magen när jag läser "imorgon" 7.30 börjar jag jobba.... Mindre än 24 timmar...häftigt
Det innebär att ni har inlett ert sista "gemensammautanbarndygn" någonsin....förutom när någon i framtiden kanske får vara barnvakt...(jag är frivillig) och om 18 år när hon flyttar hemmifrån...(hur många timmar är det?)

Ps våren har visat sig i sverige, Yamahan fick komma ut på gården en stund. Jag provsatt och gasade lite.

Jättekram till er båda...(nästa gång blir det till er alla tre) fast det är ju så nära nu så Jättekram till er alla tre!!!

2007-03-11 @ 08:12:17
Postat av: Moster Britten

Hann inte läsa det ni skrev i går när ni kom fram. Så jag läser ikapp nu på morgonen. Tårarna bara rinner ner för kinderna. Så mycket känslor som inte går att styra över. Fattar ni vad nära det är nu? Jag fattar inte att ni har orkat vara så fockuserade och delat med er så mycket till oss här hemma. Ni är fantastiska som lägger ner så mycket tid för att vi ska få följa med er på ert livs resa. Som stora syster Berit redan påtalat så är detta ert sista dygn utan barn eller dygn är det inte kvar utan nu rör det sig om timmar. Jag känner mig alldeles färdig, skakig, pirrig, ofokuserad hur ska man kunna jobba i morgon. Som alltid ta hand om varandra och ta vara på de sista timmarana i tvåsamhet. Snart börjar ert nya liv, Som småbarns föräldrar till värdens vackraste LI.

2007-03-11 @ 09:15:02
Postat av: Anonym

Tänk att väntan snart är slut. Vi längtar med er!
Vi vet hur ni känner er nu, tänk imorgon är den stora dagen kommen.
Många kramar
Anders Ellenor Markus

2007-03-11 @ 09:39:28
Postat av: Gunilla

Tänk vad nära det är nu. Fast det behöver jag nog inte påpeka för er. Jag förstår att ni räknar timmar, minuter och sekunder ändå. Jag väntar spänt på fortsättningen och förbereder mig med pappersnäsdukar när vi får se bilden på er och Li. För en sak är säker, jag kommer att sitta där med tårarna trillandes nerför kinderna. Ha en bra dag och njut i allra högsta grad av tiden tillsammans. Imorgon är ni tre!!!
Gunilla

2007-03-11 @ 10:40:52
Postat av: Erik o Vera

Hmm, verkar knepiga de där kinesiska myndigheterna
men huvudsaken är ju att väntan snart är över. Drömde här om natten att du (Stefan) kom in i teknikrummet på TV och sa att ni fick vända, det saknades nåt´ tillstånd... Jösses... tur att jag drömde. Gillar sekvansen med bussföraren, det är inte så stor skilnad på kinesiska bussförare och vissa kollegor. Ha de så länge !!!!

2007-03-11 @ 11:02:35
Postat av: Linda

Gu va tiden har gått fort. Förstår att ni är jättenervösa nu. (det är jag med.:)).
Tänkt att ni får träffa lillatjejen i morgon.

Tussi mår iaf bra, fast hon har blivit bortskämd (ännu mer.:)). Jag har glömt bort att berätta för tjejerna att hon inte ska äta mjukmat varje dag, så varje morgon har hon fått en påse.

Kom ihåg att knäppa jätte jätte mykcet kort i morgon. Längtar tills ni kommer hem.

2007-03-11 @ 12:35:25
Postat av: Zara

Hej! Gud vad spännande vi är ju ganska nära varandra just nu! Vilken til har nu från Sverige? Vi har +6h! Håller utkik i morgon och ta han om varandra just nu är det inte långt kvar!Försök att sova i natt och du kliv upp och Yoga i morgonbitti Stefan får väl hänga på!

Kram på er hälsn från Zara å Co i Thailand!

Postat av: Anders (Timråbo)


ÄNTLIGEN... 8112km, eller 5041miles eller t.o.m 4380nautical
miles + 40mil (Stockholm-Guangzhou) är en ruskigt lång sträcka må jag säga även om man flyger jet, men nu efter att jag sett bilderna, kan jag bara säga... jag hade kunna tagit cykeln om jag visste när jag kom fram att det väntade en sån prinsessa som Li.





Fy fan vad glad jag är för eran skull, jag förstår hur otroligt lyckliga ni måste vara just nu, jag blir rörd bara av tanken här borta..

GRATTIS!!!!!


(WORTH WAITING FOR) MVH: A..

2007-03-16 @ 18:19:58
Postat av: Anonym

Ursäkta, men jag kunde inte hjälpa det.. men om 30 minuter så börjar/avslutar Timrå IK jätteklivet mot semifinal här hemma. Så håll tummarna där borta och be alla andra som också befinner sig i samma land att göra likaså, så ordnar det sig nog =)
Kram på er så länge..

2007-03-16 @ 18:30:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback