Mat

Vi har inte pratat så mycket om maten. Förutom att maten de två första kvällarna var mycket bra och extremt prisvänlig.

Igår hade vi middag med alla i gruppen. Vi och stora delar av gruppen kom i måndags, några kom på tisdagen och de sista familjerna kom i går onsdag. Denna middag var vår första aktivitet med hela gruppen. Lite mer än hälften har inga barn ännu utan reser i par (än så länge), det finns ett antal familjer med små flickor från Kina som nu ska bli storasystrar. (Dessa barn får massa längtansfula blickar av alla par som väntar på egna små flickor) och ett antal andra familjer som har barn som inte är från Kina som också ska bli storasyskon. Vi är familjer med en geografisk spridning från norraste Norrland ner till Skåne. Förhållandevis många faktiskt från Norrland (och då menar jag egentligen allt över Uppsala).

Det jag skulle komma till var ju maten och middagen i går. I anslutning till hotellet finns en kinesisk restaurang som vi skulle äta på. I foajén finns akvarium och vattentankar med fisk, räkor och andra skaldjur. Det fanns på förmiddagen även 8 st sköldpaddor. På eftermiddagen när vi skulle äta fanns det bara 4 st kvar... viket gjorde att jag var mycket noga med vad jag stoppade i mig. Jag tror att det inte var bara detta faktum som gjorde att maten känndes mindre rolig. Jag tror att maten var så totalt anpassad till småbarns-familjer från kalla sverige att de glömde att tillsätta kryddor över huvudtaget. Maten var tråkig och jag önskar att vi inte äter där igen.
I foaljén med de andra vattendjuren finns även en lite större (men fortfarande väldigt liten) bassäng med en livs levande säl med morrhår och snälla sorgsna ögon. -Nä, jag vet inte om den är tänkt som "mat" eller inte. Jag lät bli att fråga då jag inte ville veta svaret.

Frukosten däremot är jättespännade. Det finns mycket mat som för oss västerlänningar är ovanliga, framför allt i frukost-buffén.
Det finns naturligtvis rost-mackor, yoghurt, mjölk, tre sorters juice och lite frukt samt några sorters flingor. Ett fat med lite ost, några sorters kött i skivor, lite frukt i sockerlag.
Det finns scrambled eggs och den första morgonen fanns det bacon men går hade de bytt baconet mot köttbullar i brunsås. Det finns äggpudding, stekta ägg och det finns små hårda gråa korvar.

Sedan finns det massor av kinesisk mat - som faktiskt äts av den inhemska befolkningen till frukost. Vi har sett det med egna ögon. Vi pratar om stekt ris, nudlar i soya med lite annat i, satuerade grönsaker, dim sum (både vegetariska och med kött), kokt blomkol, mm det finns en hel massa andra cantiner med saker jag inte kommer ihåg. Jag skall kolla närmareidag... och skriva upp på en lapp. Jag uppdaterar listan senare...

Men jag ska avsluta med en bra frukostdetalj - det finns tre kockar som står redo att steka din omelett efter önskemål. Det är bara att peka så fyller de den med grönsaker ost elelr lök efter tycke och smak. Mycket gott.

Lunch har vi valt att äta i västerländsk stil. På Tisdagen var det Starbucks och i går KFC.

Som en egentligen icke passande kommentar efter all mat kan jag berätta att även på ett västerländskt snabbmatställe som Kentucky Fried Chicken var toaletten av "indisk" stil. Det vill säga INTE en stol utan ett "smalt handfat" nere i golvet. Det gäller att ha starka ben och sikta bra.. ;-)

Personliga hälsningar:
Mariana: Jag är så ledsen för er skull, jag vet att det är tungt..
Micke: Jag vill äta sushi och du måste lära mig hur man kockar bäst
Linda: Jag saknar våra sängar hemma. Visst är dom sköna..??? Hälsa till Tussi.
Britt: Vi har inte köpt pärlor men väl halsband.

Kommentarer
Postat av: Moster Britten

Spänande frukost ni har. Själv sitter jag här med en kopp kaffe och en macka. Er middag i går lät inte så rolig. Men är inte Kina känd för sina "färska" råvaror? eller hur man uttycker det. Ni har väll inte ätit några små hundar? Fast dom smakar karnske gott om man inte vet. Nu läser jag bloggen före tidningen. Mer spänande än denna läsning får man leta efter. Hoppas ni får en bra dag och att ni sköter om varandra.

2007-03-08 @ 06:22:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback