Mat

Nu är mitt tålamod slut.... Stefans oxå.

Nu är det dax för Li att börja äta och nu kan vi inte längre vänta ut den lilla tjejen.
Igår var tanken att jag skulle köpa barngröt som man blandar med varmt vatten - och så är den färdig...
I och med att vi bor på hotell och de enda och nyinköpta matlagningsredskapen är en vattekokare och en kniv med skärbräda samt ett par platsburkar....

Men gröten - det finns bära sådan gröt man ska blanda med varm mjölk... och koka mjölki ne vattekokare som har en synlig värmeslinga i botten - det blir bränt och äckligt. så Jag hoppade över gröten.

Barnmatsburkar finns här också... . men hur värmer jag dem. ....??
Jag har en plan att kunna lägga ner burken i en halvfull vattenkockare... Vattenbad- helt enkelt...!!!!
Vad tror ni...????

Utan gröt - så fick jag söka vidare bland hyllorna och det slutade med att jag köpte små yoghurtar och ett packe med fruktpuréer från barnmatshyllan.

Den första striden tog jag i går .... Li skrek och spottade yoghurt - jag var stenhårt och slevade vidare... det blev lite våld men inte så illa. Efter 4-5 skedar gapade hon i väntan på nästa sked... :-)

Idag har hon ätit en liten halv burk med fruktpuré och 75% av en liten yoghurt.
Visst är hon duktig..!!!!!??


Att ge  Li mat kräver full uppmärksamhet och alla händer tillgängliga - därför finns det inget foto från dessa tillfällen. Men jag kan berätta att hon är jättesöt med yoghurt i halva ansiktet.

Kommentarer
Postat av: Maja

Hej ho!
kul att läsa hur ni har det, och jag är säker på att lillprinsessan inte mår dåligt av lite måttligt matvåld ;)Fast vad gäller vattenbad verkar det lättare med nykokt vatten i en skål bredvid, verkar kruxigt att ha burken i själva vattenkokaren...
Jag har precis jobbat min sista dag som barnflicka här i Stockholm - kommer toksakna den lilla krabaten! :(
Kan avslöja att han inte var nån stjärna på att äta heller, men har blitt bättre. fast fruktpuree funkar alltid :D ...och får man honom att skratta kan man smuggla in nån tugga till ;)

2007-05-31 @ 19:22:23
Postat av: Zara

HEJAHEJAHEJAHEJAHEJA!!!! TJOHO vad glad jag blir att ni återtagit taktpinnen!!!
Visa att det är NI som bestämmer man kan vara både vänlig och bestämd!!! Att hon skriker är ju bara för att testa er om det funkar... Hon försöker visa SIN vilja men eran är mkt större och detta är allvar!!
Fruktpure är ju sött och gott så att hon ska ha vägrat det är ju bara ren och skär envishet från hennes sida! Nu är det ni som äntligen har tagit tillbaka taktpinnen och det är NU som ni bestämmer!
(jag har ju egen erfarenhet av matvägrare!).
Detta är ett pepping inlägg så tro inte ngt annat *L*
Kramar Zara m Co

Postat av: Fam Söderström

Ja, ni ser ju ut att ha det varmt och skönt, man blir ju lite smått avundsjuk. Barnmatsburkar går alldeles ypperligt bra att värma i en mugg eller skål med kokhett vatten. Ha en fortsatt trevlig semester med sol och bad. Hälsa Li.
Må gott/ famliljen Söderström

2007-05-31 @ 22:50:22
Postat av: Mormor o. Morfar

Vi står upp och hejar på DEJ Birgitta, vilken grej Du har gjort.en stor kram till Dej. vi hoppas att det går bättre i dag. Det är ju du som är den goda fen som vill din dotter allt gott. Vi håller tummarna att det går bättre i dag. Tusen kramar.

2007-06-01 @ 06:57:29
Postat av: Njurundamostern

Va bra att bruttan har börjat äta.
Går det inte att få barnmatsburken värmd på hotellet?
Har dom nån micro ni kan låna?
Hur mycket går hon nu?
Linda har flyttat till Sundsvall, med Mats och Tussi.
Det fungerar bra för dom att bo i en etta...säger Linda.
Godnatt Berit

2007-06-01 @ 22:28:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback