Flickans Lilla

image688

Mamman har köpt en bilderbok till Li som heter ?flickans lilla?.
Att pojkars lilla kallas ?snopp? är enkelt och inga konstigheter. Mer eller mindre alla familjer använder nog samma ord. Varför finns det inget lika självklart ord för ?flickans lilla?.

Förordet i denna bok lyder såhär:
Varför en bok, undrar du stilla
Om smeknamn på flickans lilla?
Om sådant borde man tala tyst
Helst inte säga ett knyst.
Men vi tar risken om vi får,
Visa dig att det faktiskt går.
Att tala om en flicka - naken
Och skämta om annat än ?baken?.
Hon har kanske en höna eller en mus
En snippa eller en smus.
Med bilder utan blygsel och ord utan skam
Vill vår bok bli läst högt och rättfram.

Mamman har av fröken Söder, en fd arbetskamrat, fått vänja sig vid ordet ?höna?, och trodde att det var väldigt lokalt ord men i denna bok står det:
?I Norrland kallas den för höna
Men det måste väl vara en skröna.
För här finns varken näbb eller fjun
Och även om den är mjuk har den inget dun.?

Vad använder ni för ord för ?flickans lilla???????

Kommentarer
Postat av: Ingela

Halloj Birgitta!
Ingela Vattenfall här =)) Läste dina senaste anteckningar om boken. Vilken underbart härlig bok *Skrattar*. Tänkte bara berätta från en flick mamma till en annan att hemma hos oss heter det snippa. Gulligt, funktionellt och fullständigt accepterat i hela familjen =)
Kram Ingela

2007-10-02 @ 11:46:07
Postat av: Linda

Jag tror att snippa är det ord som "ska" anvndas på förskolorna.. Tycker det är ett bra ord, snopp och snippa ganska lika..

2007-10-02 @ 12:33:57
Postat av: Eva FL

Hej!
Visst är det en underbar bok!!! Vi har lånat den på biblioteket. Moa var inte så road av att läsa den, men det var däremot vi. Hemma hos oss säger vi skruttan. Kram från oss

2007-10-02 @ 14:08:25
Postat av: Moster Britten

Många ord finns det. Vet inte vad som är bäst. Snipa är inte det en båt typ? Kommer inte i håg vad Malin sa. Känns som det var så länge sedan. Jag tror att det var skrutta. Boken värkar kul. Det finns så mycket nu. den om hönan var bra. Men med tiden blir blir det fjun. Ha det bra, krama lillgumman.

2007-10-02 @ 16:37:46
Postat av: Malin

Usch jag vill inte veta vad jag sa som liten...

2007-10-02 @ 17:38:07
Postat av: Frida S

Snippa funkar fint!!
Neutralt och bra!
Må så gott!

2007-10-02 @ 20:16:34
Postat av: Mormor

En jätte kul bok verkar det att vara, det är länge sen vi hade upp det hela, men vad jag kan komma ihåg var nog namnet skruderutta, för den fick inte bli kall när Ni satt ute vintertid. Men kärt "barn" har många namn. Kram alla 3

2007-10-03 @ 07:57:06
Postat av: Maria

Jag har för mig att min mormor och mamma sa framstjärten men själv så använder jag numera Skrutta.
*Kramiz*

2007-10-05 @ 15:49:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback