Första Hjälpen kurs

Idag på förmiddagen har Li och mamman varit på första halvan av en "Första Hjälpen Kurs" genom Röda Korset.

Vi fick lära oss om hur man går tillväga vid olyckor med barn, hur man gör hjärt-lungräddning på barn, hur man gör när de satt något i halsen och lite vid blödning.

Karin, vär lärare idag, visade på en docka hur man blåser i munnen 2 ggr och sedan "pumpar" på bröstkorgen 30 gånger, blåser 2 gånger igen, pumpar 30... och så vidare...
När hon reste sig upp från golvet gick Li direkt fram till dockan och slog den 3 gånger på bröstet innan hon böjde sig ner och gav dockan en smackande puss mitt på munnen.... :-)
(Vad trodde hon läraren gjorde med dockan....?? )
Det kom många positiva reaktioner från oss 16 deltagare som satt i en ring och tittade på. :-)

Hon är så söt och duktig.... och lär sig fort.

Nästa Torsdag blir det mer utbildning på sår och brännskador.

Mycket nyttigt och mycket viktigt att kunna. Jag vill inte att min okunighet skall förvärra ett olyckstillbud.

Kommentarer
Postat av: Moster Britten

Första hjälpen! Gud vad bra. Det hadde jag behövt. Tur att man har många barn så att man fick träna. Malin blev nog en försöks kanin. Hen hon har över levt tiden hemma hos oss. Tur eller otur att hon inte var så lugn allt kunde händ när hon var i farten sen kom ju Bror Mikael. Där var det träning från första stund. Efter Sara och Maria
var jag otoligt lutrad så när Putte kom och växte upp så var det liksom inte så märkvärdigt med alla sår som ska sys. Eller allt som satt fast i hallsen. Cyckel olyckor mm. Du har en ny värd framför dig. Och nu fins det ju plåster på flaska. Så ingen behöver slåss för att få ett plåster från London, eller någon annan storstad. Men plast burken med monster på finns det fortfsrande plåster i, dock svenska.

2007-10-05 @ 07:33:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback